Alkuperäisen Alexandran historiaa

Jahti oli 1900-luvun alussa Itä-Uudenmaan saaristossa tavallisin laivatyyppi.
Se oli yksimastoinen ja pituudeltaan useimmiten alle 20 metriä. Siihen aikaan jaaloihin ei vielä asennettu moottoreita, joten oli tärkeää että ne olivat nopeita purjehtijoita. Itä-Uudellamaalla suosituin jaala oli itäsuomalainen jahti joka oli hyvä purjehtija siron runkonsa ja varsin ison rikinsä vuoksi.

Yksi itä-uusmaalaisessa saaristossamme seilanneista jahdeista oli juuri Alexandra, jahtimme esikuva, joka rakennettiin vuonna 1887 Reimarsin telakalla Ruotsinpyhtäällä, ja ensimmäiset omistajat olivat kotoisin Porvoon saaristosta, Pellingistä.

Kun Porvoon seudulla oli ryhdytty miettimään vanhojen jaalanrakennusperinteiden jatkamista Alexandra-jahti oli vahvin ehdokas, koska siitä löytyi pienoismalli, jonka oli rakentanut eräs jaalan omistajista, Anders Englund. Vanhojen piirustuksien puutteessa saatiin hyvät lähtökohdat piirustuksien tekoon tästä pienoismallista. Kenneth Mickelssonin ja Guy Mickelssonin suorittamien mittauksien perusteella laivanrakennusinsinöörit DI Carl-Anders Lindström ja Jan Gustafsson ovat suunnitelleet uuden Alexandran piirustukset. Guy Mickelsson on myös valmistanut kuvissa esitellyn puolimallin.

Alexandran strategiset mitat olivat vuodelta 1888 peräisin olevan mittakirjan mukaan:

* pituus 19 m
* leveys 5,9 m
* syväys 2,14 m
* kantavuus 42,07 brt.
* purjepinta-ala 300m2.

Ensimmäiset omistajat olivat Karl Wilhelm Gustafsson, Karl Fredrik Karlsson ja Otto Bernhard Karlsson.

Vuonna 1912 Alexandra oli korjauksen tarpeessa, ja rakenteet uusittiin Pellingissä. Tämän yhteydessä leveyttä tuli noin 40 cm lisää.

1920-luvulla jaaloihin ryhdyttiin asentamaan apumoottoreita ja niin vuonna 1927 myös Alexandra sai Tolkkisten telakalla 15 hevosvoimaisen moottorin. Alemmassa kuvassa näet miltä Alexandra näytti vuonna 1951.

Vaikka Alexandran omistajat vaihtuivat pariin otteeseen se seilasi uusmaalaisilla vesillä 74 vuoden ajan. Näin ollen sen katsotaan olevan seudun pitkäikäisin jaala.

Vuonna 1960 Alexandra siirtyi Karl Artur Gustafssonilta Irmeli Pihlajan ja Maija Asplundin omistukseen Helsinkiin. Jaala oli ehtinyt olla vuoden uusilla omistajilla kun he päättivat muuttaa ulkomaille, jolloin muuttomatka oli tarkoitus tehdä Alexandralla. Matka oli tuskin ehtinyt alkaa kun se jo loppui tammikuun 8. vuonna 1961. Espoon saaristossa sijaitsevan Vargen nimisen saaren lähellä ajettiin karille. Alexandra hylättiin heti, jonka jälkeen se lopulta upposi myrskyjen ja aaltojen murskaamana.